Шановні батьки!
Ви є важливими членами навчальних команд своїх дітей.
Ви їх знаєте найкраще: їхні сильні сторони, здібності, задатки та особливості розвитку, і саме тому можете підтримувати найефективніше. Ваша постійна участь у шкільному житті може значно покращити успіхи вашої дитини. Важливо, щоб ви брали участь у прийнятті рішень щодо освіти своєї дитини.Саме ви можете надавати важливу інформацію для планування, впровадженя та адаптації програми для найкращого задоволення потреб вашої дитини, які постійно змінюються.
Дитина із особливими потребами потребує постійної батьківської підтримки. Підпорядкувати таку дитину загальноприйнятим правилам поведінки в суспільстві неможливо, тому треба навчитися взаємодіяти і спілкуватися з нею.
· Пам’ятайте, що дитина не винна в тому, що вона особлива. Особливості такої поведінки в кожному конкретному випадку зумовлені певними причинами: проблемами під час вагітності матері, ускладненням під час пологів, психосоціальними причинами (стиль виховання в сім’ї).
· Усвідомте, що виховання та навчання дитини з особливими потебами– це довготривалий, складний процес, що потребує Вашого уміння, терпіння, знання.
· Навчіться давати інструкції: вони повинні бути короткими, не більше 3-4 слів. В іншому разі дитина просто «виключиться» і не почує Вас.
· У взаєминах з дитиною не допускайте «вседозволеності», інакше дитина буде маніпулювати Вами. Чітко визначіть і обговоріть з дитиною, що можна, а що не можна робити вдома, в дошкільному закладі.
· Для підняття самооцінки, віри дитини в свої можливості – хваліть її за успіхи і досягнення, навіть самі незначні.
· У повсякденному спілкуванні з дитиною із особливими потребами уникайте різких заперечень, тому що такі діти є імпульсивними і відразу ж відреагують на заборону непослухом або вербальною агресією. В цьому випадку треба говорити з дитиною спокійно і стримано, бажано дати можливість вибору для малюка.
· Разом з дитиною визначте систему заохочень і покарань за хорошу і погану поведінку. Визначіть систему правил поведінки дитини в групі дошкільного закладу, вдома. Просіть дитину вголос промовляти ці правила.
· Старанно, своєчасно виконуйте побажання і завдання педагогів. Не нехтуйте порадами педагогів щодо необхідності консультування та лікування у лікарів–фахівців.
· Намагайтеся щоденно закріплювати завдання, по можливості, в ігровій формі. Допомагайте дитині, але не виконуйте завдання за неї.
· Якщо дитина втомилася – дайте їй невеликий відпочинок, або займіть її іншою діяльністю.
· Не вимагайте від дитини більше, ніж вона може.
Корекція затримки психічного розвитку дітей потребує тривалої і систематичної роботи, яка охоплює всі види її діяльності. Через це дуже важливо, щоб корекційним завданням було підпорядковане не тільки заняття, а й режимні моменти, організація дозвілля дитини, де знайдуть корисне застосування різні розвиваючі ігри, відповідно до віку і можливостей дитини.
«Як допомогти дитині із затримкою психічного
розвитку» |
Затримка психічного розвитку (ЗПР) – це уповільнення темпів розвитку, що виражається у недостатньому загальному запасі знань, незрілості мислення, переважанні ігрових інтересів, швидкому пересиченні інтелектуальною діяльністю.
Причин затримки психічного розвитку багато, серед них, зокрема:
- спадковість;
- несприятливі умови виховання;
- тривалі хвороби у ранньому дитинстві, які
виснажують малюка;
- порушення функціонування головного мозку, пов'язані з його ураженнями під час внутрішньоутробного розвитку внаслідок патології пологів, травм тощо.
Щоб вчасно виявити затримку психічного розвитку у дитини, слід знати як вона проявляється у дітей різного віку.
Для дитини дошкільного віку із ЗПР характерними є:
·
недорозвиток
ігрової діяльності – дитина не приймає запропоновану їй ігрову роль, не дотримується
правил гри, віддає перевагу рухливим іграм. У процесі сюжетно-рольової гри така
дитина діє з ігровим матеріалом стереотипно, стикається з труднощами при
виконанні окремих ролей;
·
недостатня
пізнавальна активність, швидка втомлюваність, виснажуваність, які серйозно
гальмують ефективність розвитку і навчання дитини. Швидка втомлюваність
призводить до зниження працездатності, що негативно впливає на засвоєння знань;
·
нездатність
до узагальнення й цілісності сприймання, які знижують результативність
продуктивних видів діяльності, зокрема малювання та конструювання;
· недорозвиток емоційно-вольової сфери, що призводить до негативних проявів у поведінці. Дитина не розуміє, як слід поводитися з дорослими, може бути нав'язливою. Такій дитині складно дотримуватися правил поведінки у групі, підтримувати стосунки зі своїми однолітками тощо.
Поради батькам, які виховують дитину із затримкою психічного розвитку
·
Слід
постійно спрямовувати свої зусилля на розширення у дитини знань та уявлень про
навколишній світ, учити спостерігати, порівнювати різні предмети, знаходити між
ними спільне та відмінне. Для цього необхідно ознайомлювати дітей з
конкретними речами, явищами, формувати уявлення про взаємини між людьми. Варто
залучати дитину до праці, щоб вона на власному чуттєвому досвіді засвоювала
знання про предмети домашнього вжитку, інструменти тощо. Діяльність з
використанням певних предметів полегшує засвоєння їхньої назви, розширює
уявлення про їхні особливості, призначення тощо. Так дитина засвоює елементарні
поняття.
·
Дитину
потрібно вчити розповідати за сюжетними картинками. Для цього можна використовувати
ілюстрації з художніх книжок, дитячих журналів. Під час розглядання малюнка
дорослому слід керувати сприйманням дитини, привертати увагу до деталей, які
важко помітити, пояснювати їхнє значення, активізувати мовлення дитини.
·
Слід
учити дитину розрізняти та називати колір, форму, розмір предметів, розміщення
їх у просторі. Засвоєння сенсорних еталонів та розуміння просторових відношень
має велике значення як для інтелектуального, так і для мовленнєвого розвитку
дитини. Мовлення збагачується прийменниками, прислівниками і набуває складнішої
граматичної структури.
·
Для
розвитку розумових дій дитину слід учити порівнювати предмети, підводити її до
розуміння, що порівнювати – це значить
визначати схоже і відмінне. При порівнянні предметів слід допомагати дитині,
ставлячи запитання. Скажімо, порівнюючи огірок і яблуко, можна запитати дитину:
«Що це?», «Як вони називаються?», «Як вони відрізняються за кольором, формою,
величиною?», «Де вони ростуть?» тощо. Дитину слід учити групувати різні
предмети за спільними ознаками та називати групу узагальнюючим словом – овочі,
фрукти тощо. Для цього слід використовувати серії карток із зображенням
різних тварин, птахів, дерев, квітів, овочів, фруктів, ягід, одягу, меблів,
посуду тощо.
·
Дуже
важливо навчити дитину цілеспрямовано планувати свою діяльність. Для цього слід
учити дитину виконувати роботу поетапно і позначати кожен етап відповідним
знаком, наприклад, певною геометричною фігурою. Коли дитина засвоїть уміння
успішно виконувати роботу, користуючись знаками, вона зможе перейти до
самостійного планування своєї діяльності.
·
Дбаючи
про розвиток дитини, слід учити її гратися, зокрема сприяти розширенню тематики
та сюжету ігор. Обов'язково слід учити дитину виконувати певні ролі,
дотримуватися правил гри. Для цього необхідно частіше гратися з дитиною,
беручи на себе ініціативу, як у виборі теми, так і у розгортанні сюжету та
встановленні правил гри. Наприклад, щоб дитина почала гратися у магазин, слід
сформувати у неї уявлення про те, що там відбувається. Тому спочатку потрібно
разом з дитиною побувати у магазині, звернути її увагу на те, що роблять
продавці, касири, як до них звертаються відвідувачі магазину, що вони купують.
Повернувшись додому зі свіжими враженнями, можна починати гру.
Немає коментарів:
Дописати коментар